سوال و جواب مذهبی

پاسخگویی به شبهات و سوالات ذهنی شما

سوال و جواب مذهبی

پاسخگویی به شبهات و سوالات ذهنی شما

سوال و جواب مذهبی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

تلنگرهای بیدار کننده

سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۲۴ ب.ظ

1. يکي از دانشجوياني که جديدا شيعه شده بود، مي‌گفت: من در رابطه با اختلافي که ميان حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) و خلفاء بود، مطالعه کردم و بين دو راهي قرار گرفتم که يا بايد حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) را انتخاب کنم يا خلفاء را. آمدم زندگي حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) را زير رو کردم و يک نقطه ضعف پيدا نکردم. زندگي خلفاء را بررسي کردم و ديدم چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام و بعد از خلافت‌شان، مملو از خطاست. ديدم به دور از انصاف است که حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) را رها کنم و به آنها بچسبم.


2. علامه اميني (ره) مي‌فرمايد:

شما اهل سنت به تواتر نقل كرده‌ايد:

من مات بلا إمام مات ميتة جاهلية.

هر كس بدون امام از دنيا برود، به مرگ دوران جاهليت مرده است.

يا بايد بگوييد اين روايت دروغ است و پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) اين را نفرموده است، كه ما اين حرف را از شما نمي‌پذيريم؛ چون با سند صحيح در حدّ تواتر نقل كرده‌ايد. پس نمي‌توانيد اين حديث را منكر شويد و يا بايد بگوييد با اين‌كه پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) اين حديث را فرموده بود و ابوبکر امام بود، ولي حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) بدون امام از دنيا رفت و سخن پدرش را زير پا گذاشت و ـ نستجير بالله ـ وارد جهنم شد. آيا مي‌توانيد اين را قائل شويد؟! روايات شما مي‌گويد:

فاطمة سيدة نساء اهل الجنة.

فاطمه، سرور زنان بهشتي است.

صحيح البخاري، ج4، ص209 ـ مسند احمد، ج5، ص391 ـ المستدرك الصحيحين للحاكم النيشابوري، ج3، ص151

راه ديگري مي‌ماند و آن اين‌كه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)، ابوبکر را امام نمي‌دانست و او را غاصب مي‌دانست و با او بيعت نكرد. كسي را كه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)، تنها يادگار پيامبر اکرم (صلى الله عليه و آله و سلم) با او بيعت نكرد، شايستگي براي امامت ندارد و اگر شايسته بود، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها) پيش‌قدم مي‌شد.

3.
بيعت، پيماني است ميان يك شهروند و يك حاكم در راستاي حمايت از منويات و برنامه‌هاي آن حاكم. در تاريخ هم آمده كه اگر بيعتي صورت مي‌گيرد، تسليم منويات حاكم و برنامه‌ها و كارهاي حاكم شدن و از او اطاعت كردن است. در معناي بيعت، اختيار و ميل قرار دارد و اگر كسي بخواهد با زور بيعت كند، به آن بيعت نمي‌گويند. بيعت، معامله است و دو طرف دارد؛ يعني شما مي‌فروشي و ديگري مي‌خرد. اگر جنس شما را به زور به ديگري بدهند و پولش را به زور از جيبش خارج كنند‌، به اين معامله نمي‌گويند؛ چون معامله دو طرف دارد. بيعت هم همين‌گونه است. پس علی ع با خلفا بیعت نکرده است.

4.
امير المومنين (عليه السلام)، امام است؛ چه مردم بخواهند يا نخوهند و چه بيعت بكنند يا بيعت نكنند. وظيفه امام (عليه السلام) حفظ شريعت، بيان شريعت،‌واسطه فيض بودن و إقامه عدل است. براي هر كدام از اين وظائف، اگر مانعي پيش آمد، ساير شئون به قوت خود باقي هستند.

5.
در كجاي دنيا رسم است يك حاكم دست خود را به عنوان بيعت، روي دست يك شهروند بكشد، آن وقت بگويند كه آن شهروند بيعت كرده؟
  • صلوات: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

تلنگر بیدار کننده

فاطمه یا خلفا؟

نظرات  (۱)

  • مهندس احمدی
  • سلام بسيار جالب توجه بود به ما هم سری بزنيد خوشحال میشوم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">