سوال و جواب مذهبی

پاسخگویی به شبهات و سوالات ذهنی شما

سوال و جواب مذهبی

پاسخگویی به شبهات و سوالات ذهنی شما

سوال و جواب مذهبی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

ادعاهایی در مورد عمر

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۴۳ ق.ظ

شبهه :

 آیامیدانستیدعمرفاروق اولین کسی بودکه اسیران جنگی را آزاد کرد و حکم آزادی غلامان و کنیزان را در سرتاسر امپراطوری خودش رواج داد؟
آیا میدانستید فاروق اعظم اولین کسی بود که به معنای واقعی تساوی حقوق زن و مرد را در حکومتش رواج داد و برای زنان عزت و احترام در جامعه عرب آن زمان بوجود آورد؟
آیا میدانستید اولین حکمران عربی که از زنان جامعه خود در رابطه با امور زنان مشاوره میگرفت فاروق اعظم بود؟(مشاوره درباره فتوی زنان از ام المومنین عایشه)
آیا میدانستید قلمرو عمر فاروق از قلمرو کوروش کبیر در زمان هخامنشیان هم گسترده تر بود و بر دو قاره آسیا و افریقا تسلط داشت؟
آیا میدانستید اولین پادشاهی که هیات وزیران را تشکیل داد به معنای واقعی عمر فاروق بود؟
آیا میدانستید عمر از معدود افراد باسواد در زمان قبل از اسلام در بین قریش و عرب بود؟
آیا میدانستید اولین ارتش منظم مسلمانان در زمان عمر تشکیل شد و علت اکثر فتوحات زمان عمر ناشی از دوراندیشی و تاکتیک جنگی و روحیه خلل ناپذیر عمر فاروق بود؟
آیا میدانستید اولین بیت المال و خزانه مسلمین توسط عمر فاروق تشکیل شد و دیوان سالاری یا همان تشکیلات اداری برای اداره حکومت اسلامی در زمان عمر راه اندازی شد؟
آیا میدانستید اولین کسی که قران را جمع اوری کرد و اولین کسی که تاریخ هجرت پیامبر را مبدا تاریخ مسلمین قرار داد عمر فاروق بود؟؟
آیا میدانستید تنها حاکمی که یک دینار از بیت المال مسلمین برای خودش بر نداشت و برای خرج اهل بیت خودش از دسترنج خودش استفاده میکرد عمر فاروق بود در حالیکه به عنوان خلیفه اختیار تام در استفاده از خزانه و بیت المال داشت؟؟
آیا میدانستید اولین کسی که حقوق بشر را در جامعه تحت امرش گسترش داد عمر فاروق بود؟
آیا میدانستید در زمان عمر هیچ گونه دزدی و جنایت و قتلی در جامعه مسلمین رخ نداد و هیچ قاضی وجود محکمه ای وجود نداشت؟
آیا میدانستید بدبختی مسلمانان از زمانی شروع شد که شخصیتی مثل عمر را از دست دادند؟چون عمر تنها کسی بود که در زمان خلافتش هیچ جنگ داخلی و جنگی بین مسلمانان رخ نداد؟؟؟
آیا میدانستید بعد از شهادت عمر مسلمانان همچون شخصیتی هرگز بخود ندیدند و نخواهند دید؟ چون عمروار زندگی کردن لیاقت میخواهد.

پاسخ :

1. اولین کسی که در اسلام اسرا را آزاد نمود شخص رسول الله صلی الله علیه و آله بوده اند چنانکه در همان جنگ اولی که بین مسلمین و کفار مکه صورت گرفت هفتاد نفر از مشرکین اسیر شدند (البداية والنهاية ابن کثیر،ج 3، ص 296 در بیان وقایع جنگ بدر) در این جنگ رسول الله صلی الله علیه و آله در مورد اسرا با اصحاب مشورت نمودند و در نهایت اسرا را در مقابل فدیه آزاد کردند.(همان منبع) جالب این است که بر خلاف آنچه این گوینده ادعا کرده در همان منبع از کتب مختلفی، روایتی نقل می کند که عمر پدر آن جلسه یشنهاد داد گردن همه اسرار را بزنند! او گفت: «يا رسول الله اضرب أعناقهم قال فاعرض عنه النبي؛ گفت ای رسول الله گردن آنها را بزن! رسول الله صلی الله علیه و آله از او روی گرداندند و نظر او را نپذیرفتند.»
ثانیاً جناب عمر توسط فردی بنام ابولؤلؤ که غلام مغیره بن شعبه بود به قتل رسید(شرح نهج البلاغة، ج 3، ص 38) اگر اسرا و کنیزان در سرتاسر قلمرو حکومت او آزاد شده اند پس این غلام در مدینه که مرکز حکومت عمر بوده چه می کرده است؟
2. اولین کسی که به حمایت از زنان و حقوق آنها و همچنین حقوق بشر پرداخته خود خداوند در آیات فراوانی از قرآن می باشد مانند آیات 4 و 7 و 19 و 32 سوره نساء و آیه 35 احزاب بقره آیه 187 و آیه 6 طلاق و... که جملاتی مانند«عاشروهنّ باالمعروف؛ به نیکی با آنها معاشرت کنید» «آتُوالنّسآء صدقاتهنّ؛ مهر زنان را بپردازید.» «اسکنوهنّ من حیث سکنتم؛ همانند مسکنی که دارید به آنها هم بدهید.» «ولاتضاروهن؛ به آنها ضرر نرسانید» و... بیان داشته عمر اگر در این زمینه چیزی گفته از قرآن گرفته است .
ثانیاً جناب خلیفه دوم طبق منابع تاریخی رفتار نامناسبی با زنان داشته است مبطوری که حتی همسر خود را می زده راوی می گوید: «ضِفْتُ عُمَرَ لَيْلَةً فلما كان في جَوْفِ اللَّيْلِ قام إلى امْرَأَتِهِ يَضْرِبُهَا فَحَجَزْتُ بَيْنَهُمَا؛ راوی می گوید مهمان عمر بودم نیمه های شب عمر بلند شد و رفت نزد همسرش و او را زد که من آنها را جدا کردم!» (سنن ابن ماجه، ج1، ص639. مسند احمد ج1، ص20 و...) در تاریخ آمده است که عمر به خواستگاری ام کلثوم دختر ابی بکر رفت و عایشه ام المومنین واسطه بود ولی ام کلثوم قبول نکرد و گفت : «لا حاجة لي فيه إنه خشن العيش شديد على النساء؛ من نیازی به عمر ندارم او در زندگی خشن و بر زنان سخت گیر است» (تاريخ الطبري ج 2 ص 564)
ثالثاً اگر منظور از تساوی، تساوی در ارث و دیه و شهادت و... باشد که مخالف قرآن خواهد بود.
3. اسلام هیچ گاه آسیا و آفریقا را در بر نگرفته نه در زمان عمر و نه در زمان علی علیه السلام و نه در زمان ما
4. خلیفه دوم طبق منابع اولین کسی است که در اسلام برای بیت المال دیوان تدوین کرد(سنن بيهقي، ج 8 ، ص 108) نه اینکه بیت المال هم توسط او تشکیل شده باشد. ظاهرا تدوین دیوان برای بیت المال را عمر از ایرانیان فراگرفت چون دیوان کلمه فارسی معرب است(النهاية في غريب الأثر، ج 2، ص 150).
5. اگر عمر قرآن را جمع آوری کرد پس کاتبان وحی در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله چه می کرده اند؟ ثانیاً حضرت علی علیه السلام که در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله از کاتبان وحی بود چند روز بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله قرآن را همراه شان نزولها جمع آوری کرد.(کافی، ج2، ص633)
6. خود عمر در انتهای دوران خود به قتل رسیده و قتل و عام 700 نفر از ایرانیان در یکی از جنگها توسط خالد بن ولید در شمال عراق کنونی(طبری) هم در دوران عمر بوده و...

7. عمر قاضیان مختلفی هم داشته مانند شریح قاضی(المعارف، ج 1، ص 433). سلمان بن ربیعه(الطبقات الكبرى، ج 6، ص 131). برای موارد بیشتر در این مورد به باب «من قضی فی المسجد» و باب «من حکم فی المسجد» در کتبی مانند صحیح بخاری مراجعه کنید.


  • صلوات: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نظرات  (۱)

  • خادم المهدی
  • چرا نوشتید رحلت؟ پیامبر شهید شدند
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">