سوال و جواب مذهبی

پاسخگویی به شبهات و سوالات ذهنی شما

سوال و جواب مذهبی

پاسخگویی به شبهات و سوالات ذهنی شما

سوال و جواب مذهبی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

⬅️ رسول الله ص جمعا یازده همسر داشته اند و یکی از احکام خاص پیامبر ص همین جواز ازدواج با بیش از چهار همسر دائم و همزمان بوده(احکام خاص رسول الله ص بزودی به عنوان سوال ذکر خواهد شد) و هر یک به دلیل خاصی بوده که ذکر می شود:

◀️ خدیجه دختر خویلد: اولین همسر رسول الله ص که 40 ساله بود و رسول الله 25 ساله بودند و تنها فرزندان ایشان از وی زنده ماندند و تا ایشان زنده بودند با زن دیگری ازدواج نکردند.

◀️ زينب دختر جحش: وی نخست همسر زيد بن حارثه (پسر خوانده رسول خدا ص) بود که زيد او را طلاق داد و چون خداوند می خواست حکم حرمت ازدواج با پسر خوانده را از بین ببرد رسول الله ص موظف شدند با او ازدواج کنند رسول خدا (ص) با زينب ازدواج كرد خداوند در آیه 37 سوره احزاب به این مساله اشاره کرده و می فرماید: « ً زَوَّجْناكَها لِكَيْ لا يَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ حَرَجٌ في‏ أَزْواجِ أَدْعِيائِهِم‏»

◀️ سوده دختر زمعه: وى بعد از بازگشت از هجرت دوم از حبشه همسر خود را از دست داد و اقوام او همه كافر بودند و او اگر به ميان اقوامش برمی‏‎گشت يا به قتلش می‏ رساندند و يا شكنجه‏ اش می كردند و يا بر برگشتن به كفر مجبورش می‏ كردند لذا رسول خدا (ص) براى حفظ او از اين مخاطر با او ازدواج نمود.

◀️ زينب دختر خزيمه: همسر وى عبد اللَّه بن جحش در جنگ احد كشته شد و او زنى بود كه در جاهليت به فقرا و مساكين بسيار انفاق و مهربانى می‏كرد و به همين جهت يكى از بانوان آبرومند و سرشناس آن دوره بود و او را مادر مساكين ناميده بودند، رسول خدا (ص) خواست با ازدواج با وى آبروى او را حفظ كند (و فضيلت او را تقدير نمايد)

◀️ ام سلمه: وى نام اصليش «هند» بود و قبلا همسر عبد اللَّه بن ابى سلمه پسر عمه رسول خدا (ص) و برادر شيرى آن جناب بود و اولين كسى بود كه به حبشه هجرت كرد، زنى زاهده و فاضله و دين دار و خردمند بود، بعد از آنكه همسرش از دنيا رفت رسول خدا (ص) به اين جهت با او ازدواج كرد كه زنى پير و داراى ايتام بود و نمی‏ توانست يتيمان خود را اداره كند.

◀️ صفيه دختر حى بن اخطب بزرگ يهوديان بنى النضير: پدرش در جنگ بنى النضير كشته شد و شوهرش در جنگ خيبر به دست مسلمانان به قتل رسيده بود و در همين جنگ در بين اسيران قرار گرفته بود، رسول خدا (ص) او را آزاد كرد و سپس به ازدواج خودش در آورد، تا به اين وسيله هم او را از ذلت اسارت حفظ كرده باشد و هم داماد يهوديان شده باشد. و يهود به اين خاطر دست از توطئه عليه او بردارند.

◀️ جويريه: دختر بزرگ يهوديان بنى المصطلق بود، چون در جنگ بنى المصطلق مسلمانان دويست خانه ‏وار از زنان و كودكان قبيله را اسير گرفته بودند، رسول خدا (ص) با جويريه ازدواج كرد تا با همه آنان خويشاوند شود، مسلمانان چون اوضاع را چنين ديدند گفتند: همه اينها خويشاوندان رسول خدا (ص) هستند و سزاوار نيست اسير شوند، ناگزير همه را آزاد كردند و مردان بنى المصطلق نيز چون اين رفتار را بديدند تا آخرين نفر مسلمان شده و به مسلمين پيوستند و در نتيجه جمعيت بسيار زيادى به نيروى اسلام اضافه شد.

◀️ ميمونه: وى بعد از مرگ شوهر دومش ابى رهم پسر عبد العزى، خود را به رسول خدا (ص) بخشيد تا كنيز او باشد، رسول خدا (ص) در برابر اين اظهار محبت او را آزاد كرد و با او ازدواج نمود.

◀️ ام حبيبه (رمله) دختر ابى سفيان: وی با همسرش عبيد اللَّه بن جحش در دومين بار به حبشه مهاجرت نمود، شوهرش در آنجا به دين نصرانيت در آمد و خود او در دين اسلام ثبات قدم به خرج داد. و اين عملى است كه بايد از ناحيه اسلام قدردانى بشود، از سوى ديگر پدرش از سر سخت‏ ترين دشمنان اسلام بود و همواره براى جنگيدن با مسلمين لشكر جمع می‏كرد، رسول خدا (ص) با او ازدواج كرد تا هم از عمل نيكش قدردانى شود، و هم پدر او دست از دشمنى با او بردارد و هم خود او از خطر محفوظ بماند.

◀️ حفصه دختر عمر: شوهر او خنيس بن حذافه در جنگ بدر كشته شد و او بيوه زن ماند.

◀️ عايشه دختر ابى بكر: تنها دختری که رسول الله ص با او ازدواج کردند.

⬅️ با دقت در سیره رسول الله ص و زُهدى كه آن جناب نسبت به دنيا و زينت دنيا داشتند و حتى همسران خود را نيز بدان دعوت می كرد و اینکه آن جناب زن را تنها يك وسيله براى شهوترانى مردان نمی ‏دانسته و تمام همش اين بوده كه زنان را از ذلت و بردگى نجات داده و به مردان بفهماند كه زن نيز انسان است حتى در آخرين نفس عمرش نيز سفارش آنان را به مردان كرده و فرمود:" الصلاة الصلاة و ما ملكت ايمانكم لا تكلفوهم ما لا يطيقون، اللَّه اللَّه فى النساء فانهن عوان فى ايديكم. می توان فهمید که قطعا قصد ایشان شهوترانی نبوده.

⬅️ترجمه تفسیر المیزان (علامه طباطبایی ره)، ج 4 صفحه 307 تا 311

⬅️ در کانال "سوال و جواب" عضو شوید🔽🔽🔽
https://telegram.me/soalojavabemazhabi

  • صلوات: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

ازدواجهای رسول الله

همسران رسول الله ص

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">