شیعه از رمان رسول الله صلی الله علیه و آله وجود داشته است
ذیل آیه «إِنَّ الَّذِينَ آَمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ»
سوره بينه/آيه7
کتب تفسيري اهل سنت از رسول اکرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل کرده اند که بعد از نزول اين آيه فرمود:
«تأتي يوم القيامة أنت و شيعتك راضين مرضيين و يأتي عدوك غضابا مقمحين.»
الدر المنثور للسيوطي، ج6، ص379 ـ فتح القدير للشوكاني، ج5، ص477 ـ تفسير الآلوسي، ج30، ص207 ـ شواهد التنزيل للحسكاني، ج2، ص459 ـ نظم درر السمطين للزرندي الحنفي، ص92 ـ مناقب علي بن أبي طالب (ع) لابن مردويه الأصفهاني، ص346 ـ الفصول المهمة في معرفة الأئمة لإبن الصباغ، ج1، ص576
بنا بر این شیعه در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله وجود داشته است .
اشکال به این روایت :
هيثمي در مجمع الزوائد می گوید : اين روايت از طريق جابر بن يزيد جعفي است و او ضعيف است.
پاسخ :
علماء بزرگ اهل سنت مانند ابن حجر عسقلاني در تهذيب التهذيب و ذهبي در سير اعلام النبلاء و رازي در الجرح و التعديل از وکيع و شعبي جملات ذیل را در توثیق او نقل کردهاند :
ما رأيت أصدق من جابر بن يزيد جعفي.
اگر خواستيد حديثي را أخذ کنيد، از جابر اخذ کنيد.
ما رأيت أورع بالحديث من جابر.
اما اینکه برخی او را تضعیف کرده اند بخاطر شیعه بودن اوست که با توجه به قوانین رجالی اهل سنت مردود است ؛ ام سخنانی که در تضعیف او گفته اند :
رافضي، و قد غال في تشيعه و هو ضعيف.
إنه يعتقد بالرجعة، فهو کذاب.من 30 هزار حديث از امام باقر (عليه السلام) أخذ کردهام و آنها را براي کسي مطرح نميکنم.
این سخنان همه به مذهب راوی بر می گردد که علمای اهل سنت آن را موجب جرح راوی نمی دانند ما این مطلب را در مقاله «به اعتقاد اهل سنت، مذهب راوي به روایتش ضرر نمی زند» بررسی کرده ایم به آنجا مراجعه کنید .