سوال و جواب مذهبی

پاسخگویی به شبهات و سوالات ذهنی شما

سوال و جواب مذهبی

پاسخگویی به شبهات و سوالات ذهنی شما

سوال و جواب مذهبی
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

أيا عمر اولين كسي بود كه اسيران را آزاد كرد؟

سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴، ۰۲:۴۱ ق.ظ

شبهه : «آیامیدانستیدعمرفاروق اولین کسی بودکه اسیران جنگی را آزاد کرد و حکم آزادی غلامان و کنیزان را در سرتاسر امپراطوری خودش رواج داد؟»


پاسخ : این سخن بر خلاف اسناد تاریخی است و اولین کسی که اسرا را آزاد نمود شخص رسول الله صلی الله علیه و آله بوده اند جنانکه در همان جنگ اولی که بین مسلمین و کفار مکه صورت گرفت هفتاد نفر از مشرکین اسیر شدند (البداية والنهاية ابن کثیر،ج 3، ص 296 در بیان وقایع جنگ بدر) در این جنگ رسول الله صلی الله علیه و آله در مورد اسرا با اصحاب مشورت نمودند و در نهایت اسرا را در مقابل فدیه آزاد کردند.(همان منبع) جالب این است که بر خلاف آنچه این گوینده ادعا کرده در همان منبع از کتب مختلف حدیثی طبق روایات معتبر حدیثی، عمر پیشنهاد داد گردن همه اسرار را بزنند! او گفت: «يا رسول الله اضرب أعناقهم قال فاعرض عنه النبي؛ گفت ای رسول الله گردن آنها را بزن! رسول الله صلی الله علیه و آله از او روی گرداندند و نظر او را نپذیرفتند.»

ثانیاً جناب عمر توسط فردی بنام ابولؤلؤ که غلام مغیره بن شعبه بود به قتل رسید(شرح نهج البلاغة، ج 3، ص 38) اگر اسرا و کنیزان در سرتاسر قلمرو حکومت او آزاد شده اند پس این غلام در مدینه که مرکز حکومت عمر بوده چه می کرده است؟

ثالثاً مدعی در مورد ادعای خود نه توضیحی داده و نه مدرکی ارائه نموده است تا معلوم شود که چنین کاری مربوط به چه جنگی بوده است.

  • صلوات: اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

رفتار عمر با اسیران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">